Płatności elektroniczne, które dzięki swej "mobilności" umożliwiają realizację zapłaty bez względu na miejsce. Mogą to być transakcje zarówno w tradycyjnym punkcie sprzedaży (w sklepie, na stacji benzynowej, przy automacie z napojami), jak i w zdalnym, np. z wykorzystaniem internetu (e-commerce oraz m-commerce). Najważniejsze czynniki gwarantujące powodzenie tej formy płatności są wygoda, bezpieczeństwo, szybkość realizacji i uniwersalność.
M-płatności mogą być stosowane we wszystkich sytuacjach znanych z życia codziennego, zgodnie z poniższym podziałem:
- > rPOS (real Point-of-Sell) - tradycyjny (rzeczywisty) punkt sprzedaży,(supermarket, stacja benzynowa, automat z napojami, zwany także off-line)
- > vPOS (virtual Point-of-Sell) - wirtualny punkt sprzedaży, czyli transakcje zawierane za pośrednictwem internetu (e-commerce, m-commerce), zwany także online,
- > P2P (person-to-person) - płatności między użytkownikami, często wykorzystywane w trakcie aukcji internetowych
Podział m-płatności ze względu na sposób rozliczania:
Źródło: opracowanie przez e-mentor.edu.pl na podstawie Mobile payment systems, Datamonitor, 2000, s. 8.
Jak Starbucks wykorzystał tą opcje w swoich kawiarniach w artykule "Starbucks Card Mobile na terenie USA"