Wystarczy teraz telefon komórkowy z odpowiednia aplikacją. Za pomocą wbudowanej kamery naprowadzamy na kod i w ułamku sekundy zostaje wyświetlona zaszyfrowana informacja. Semacode może być zwykłym tekstem, treścią SMS, wiadomością e-mail (również z nadawcą), telefoniczną wizytówką, obrazkiem (do 4 kB) a także współrzędnymi GPS.
QR Code występuje w dwóch odmianach: podstawowej oraz rozszerzonej która pozwala zakodować do 7089 znaków numerycznych, 4296 alfanumerycznych, 1817 znaków Kanji albo 2953 ośmiobitowych danych binarnych (bajtów).
Wygodniej i łatwiej wykorzystać kody QR. Plusem jest to, że użytkowników, którzy trafili na naszą stronę poprzez przeskanowanie fotokodu jest łatwo zidentyfikować. Kolejny plus jest taki, że w związku z tym, że ludzie są z natury rzeczy leniwi, więcej z nich skorzysta z fotokodu niż przepisze nasz adres www.
Firmy prowadzące efektywne kampanie reklamowe otwierają się na nawiązywanie trwałej relacji z klientem poprzez telefony komórkowe używając do tego MMS-ów oraz QR kod-ów. Kody QR umieszczane są na ogół na plakatach, reklamach lub w katalogach. Łącząc QR kody z MMS-ami firmy zwiększają zasięg kampanii nie ograniczając się tylko do osób, które dobrze radzą sobie z technologicznymi nowinkami. Przykłady użycia MMS QR w artykule „Wspieraj UNICEF skanując kody”.